Zambrów jest miastem, gdzie krzyżują się drogi krajowe numer 63, numer 66 i droga ekspresowa S8. Obwodnica pozwoli wyeliminować ruch tranzytowy z centrum miasta z dróg 63 i 66 łącząc je z drogą S8. Obwodnica skróci czas podróży drogami 63 i 66 przez miasto oraz poprawi bezpieczeństwo drogowe.
Pierwszym etapem sporządzania dokumentacji projektowej jest stworzenie tzw. Uproszczonego Studium Korytarzowego. Wykonawca najpierw przedstawił aż 8 wariantów korytarzy oznaczonych od A do H, by przeanalizować obszar projektu pod kątem zlokalizowania najważniejszych utrudnień dla budowy drogi i wszystkich innych uwarunkowań. Swoje opinie złożyło 530 ankietowanych.
Po ich przeanalizowaniu wskazano 5 korytarzy do dalszych prac w ramach kolejnych etapów przygotowywania dokumentacji projektowej tj. Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowym z elementami Koncepcji Programowej. W badaniu uzupełniającym udział wzięło 110 ankietowanych. Właśnie trwa weryfikacja informacji zebranych od mieszkańców.
Swoje stanowisko w sprawie obwodnicy postanowili przedstawić także radni gminy Zambrów. Przyjęli je na ostatniej sesji, 28 czerwca br. Stanowisko gmina oparła na opiniach uzyskanych od mieszkańców w trakcie konsultacji prowadzonych za pośrednictwem internetu, zgłoszonych na piśmie do wójta gminy Zambrów oraz posiedzeń komisji rady gminy.
Stanowisko dotyczy wariantów obwodnicy od Węzła Zambrów Zachód do DK 66.
Rada gminy pozytywnie zaopiniowała przebieg korytarza C (zielony), na wszystkich długościach odcinku, tzn. 2,3, 5,11. Ponadto negatywnie zaopiniowała przebieg korytarza A w kolorze lazurowym na odcinku 1 i to zarówno w pierwszej, jak i drugiej fazie konsultacji. Jako konfliktowe wskazuje korytarze skupione w sąsiedztwie zwartej zabudowy oraz w sąsiedztwie terenów cennych przyrodniczo, tzn. odcinki 4, 7, 8, 9, 10, 12.
- Przebieg korytarza zielonego jest w świadomości społeczności lokalnej od dawna. Tereny po dawnej kolei oraz inne, które były wyznaczone i nabyte pod budowę obwodnicy nie są wybierane przez mieszkańców na sąsiedztwo zabudowy mieszkaniowej. Zupełnie inaczej ma się sytuacja w rejonach sąsiedztwie których planowane są korytarze obwodnicy, a o których przebiegu mieszkańcy nie mogli wiedzieć, bo ich wcześniej nie planowano. Mamy świadomość, że realizacja obwodnicy Zambrowa jest konieczna. Proponujemy by korytarze przebiegały w miejscach niezabudowanych - napisali w uzasadnieniu radni
Według wstępnych prognoz realizacja południowej obwodnicy Zambrowa nastąpi w latach 2026-2028.
Będzie to droga jednojezdniowa o tzw. przekroju 1×2 (jedna jezdnia z dwoma pasami ruch w każdym kierunku). Droga ta będzie mogła mieć skrzyżowania z niektórymi ważniejszymi drogami, które przecina. Inne istniejące drogi zostaną odpowiednio przebudowane. Dojazdy do nieruchomości i pól zostaną zapewnione przez inne dodatkowe jezdnie lub przebudowywane drogi istniejące.
Dzięki powstaniu obwodnicy z centrum miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy na osi północ-południe z Łomży w stronę Siedlec (DK63) oraz z Łomży w kierunku na Bielsk Podlaski (DK66). Obecnie pojazdy korzystające z tej trasy przemieszczają się przez centrum miasta. To będzie druga obwodnica tego miasta, Zambrów ma już bowiem obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S8. Ta trasa została udostępniona w 2012 roku i umożliwia tranzyt z Warszawy do Białegostoku i granicy państwa.
echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?